Tóth Dávid kajakossal beszélgettünk a kajak négyes tagjainak átadott Garmin órák kapcsán

Az olimpiai ezüstérmes kajak négyes - Kammerer Zoltán, Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel - tagjait leptük meg egy-egy Garmin Forerunner 910XT GPS-es sportórával, valamint Vivofit fitness karpántttal. Ennek kapcsán beszélgettünk Tóth Dáviddal, aki már hosszabb ideje használja edzéseihez a Garmin órákat.

Tóth Dávid
garmin.hu: Kezdjünk egy olyan kérdéssel, amire már bizonyára sokszor válaszoltál, de megkerülhetetlen. Mikor és hogyan találkoztál a kajakozással?

Tóth Dávid: 21 éve kajakozom, anyukám - aki szintén kajakozott - 7 éves koromban vitt le először. A Velencei-tó partján nőttem fel, a labdajátékok nem igazán érintettek meg, így kézenfekvő volt ez az irány.

garmin.hu: Magadtól nem vonzódtál a kajakozáshoz? Vagyis ha anyukád nem visz le egy edzésre, akkor most nem beszélgetünk?

Tóth Dávid: 7 évesen nem sok fogalmam volt a sportokról, azt sem tudtam, hogy eszik-e vagy isszák a kajakot. De amint kipróbáltam, azonnal megszerettem.

garmin.hu: Mikor kezdett kiderülni számodra, hogy a kajakkal való kapcsolatod túlléphet a „gyerek hetente lejár, és kicsit elfoglalja magát” státuszon?

Tóth Dávid: Az első komolyabb jel az volt, amikor 15 évesen kajak egyesben megnyertem a korosztályos magyar bajnokságot. Ez volt az a lépcsőfok, amikor úgy gondoltam, a későbbiekben is van keresnivalóm ebben a sportágban. 18 évesen ifi világbajnokságot nyertem kajak négyesben Pauman Danival, aki a mostani négyesnek is tagja. Budapestre költöztem, hogy egy nagyobb klubban próbáljam ki magam, és úgy tűnik, szerencsém volt.

garmin.hu: A nagy klubban való szerencsét próbálásnak nyilván része az is, hogy összehozzon a sors a megfelelő csapattársakkal. Hogyan áll össze egy sikeres kajak négyes? Egy edző hosszas, tudatos válogatása, vagy szerencsés véletlenek sorozata?

Tóth Dávid: Ez egy nagyon sokrétű kérdés. Az első, hogy mind a négy embernek jó egyéni teljesítményt kell nyújtania. Fontos a testfelépítés, hogy a csapattársak alkatilag hogyan passzolnak, valamint a technikai háttér, hogy hogyan tudnak ugyanolyan technikával evezni egymást segítve, lekövetve. Idősebb szakemberek azt is mondják, hogy kell egy nagyon jó stroke, vagyis vezérevezős, és mögé három erős ember.
A mi négyesünkben nem kifejezetten az erő dominál, egyikünk sem az a kifejezetten nagydarab „gorilla”, hanem mi a technikás, szép evezésre és a hatékonyságra próbálunk koncentrálni.

garmin.hu: Vannak a kajak négyesben dedikált szerepek, szigorúan leosztott feladatok?

Tóth Dávid: A stroke, vagyis vezérevezős dolga, hogy diktálja a csapásszámot. Ezzel ő dönti el, hogy mennyire hajthatja meg a másik hármat, hogyan osztja be a négyes erejét. Ha egy 1000 méteres futamon elrajtolunk, és a vezérevezős az első pillanattól percenkénti 130-as csapásszámmal akar végigmenni, akkor nem biztos, hogy eljutunk a célig, mert 800m-nél mindenki eldobja a lapátot. Tehát nagyon érezni kell, hogy mi az a szint, ameddig srófolható a hátsó három ember teljesítménye, terhelése.

garmin.hu: A hátsó három ember ezek szerint „csak” motor?

Tóth Dávid: Alapvetően igen, de ennél azért az ő esetükben is többről van szó. Nagyon fontos a megfelelő ritmus, a vezérevezős pontos követése. A lapátoknak egyszerre kell vízbe merülniük és kikerülniük onnan. Szintén nagyon fontos a légmunka, vagyis hogy mi történik a lapáttal, amikor az épp nincs a vízben. Számtalan apróságra kell ügyelni, amik befolyásolják a hajó sebességét és stabilitását. A vállak túlzott felemelése, a kéz áttolása a másik oldalra rontják ezeket a paramétereket. A négyes tagjainak e tekintetben is szinkronban kell lenniük. Ha ez megvalósul, akkor a hajó stabil, a vízfogás hosszabb.

garmin.hu: Ez már szinte a kajakozás mély fizikája. Mennyire segítik ezt a rendkívül precíz felkészülést az általatok használt Garmin sportórák? Te például napi sétáidhoz egy Vivofitet, az edzésekhez pedig egy Forerunner 910XT-t használsz, amely az egyszerű idő-, távolság- és sebességmérésen túl számtalan hasznos adatot szolgáltat.

Tóth Dávid: Minden edzéshez használom. A nyári szezonban napi két vízi edzésünk van, ezen kívül kétnaponta eljárok futni is. A 910-es, mint multisport óra ezekre tökéletesen megfelel. A kajakhoz készítettem magamnak egy kis tapadókorongos tartót, így folyamatosan láthatom az aktuális tempómat, ami a legfontosabb adat edzés közben. Kajakban például, ha iramedzésről van szó, akkor 4 perces kilométereket menni egy jó tempó. Ha kajak egyesben szeretnénk látványos eredményt elérni, ott már a 4 perc is gyenge, egy 3:20-3:25-ös kilométerenkénti tempó az igazán erős. Ha intervallum-, vagyis résztávos edzést tartunk, akkor ezt az adatot látva folyamatosan tudom, hogy a pillanatnyi teljesítményem mire lenne elegendő például egy 1000 méteres távon.

garmin.hu: A Forerunner 910XT több fejlett edzésfunkció mellett ezekre a bizonyos intervallum-edzésekre, ezek levezénylésére is képes. Ezt a funkciót ki szoktad használni, vagy inkább az adatok rögzítése és utólagos elemzése fontos számodra?

Tóth Dávid: Csapatban edzünk, az edzőnk Kati néni, ő szokott mindent levezényelni. Maximálisan rábízzuk magunkat, ezért csapatos edzés közben ezeket a szolgáltatásokat nem használom. Az óra egy nagy segítség, egy fontos kontroll az edzés során, illetve az általa rögzített adatok utólagos elemzése is nagy segítség a felkészülésben. Az edzéseket mindig feltöltöm a Garmin Connect oldalra. Ha például megyünk egy pályát - vagyis egy versenyszerű szituációt „lepróbálva” pl. egy 1000 méteres távot -, akkor a Connecten nagyon szépen látszik, hogy milyen volt a sebességünk az egyes szakaszokon, hol kell erősíteni, hol lassul be a hajó.
Klasszikus kajakos gyakorlatunk a 2000 méteres evezés, ekkor tulajdonképpen oda-vissza teljesítjük az 1000m-es pályát egy megfordulással. Ennél az edzésnél a 8 percen belüli idő számít jónak. Ha menet közben folyamatosan látom a tempómat, és látom, hogy 3:50 körül járok, akkor tudom, hogy a megfordulásra szánt 12-13 másodperccel együtt is elérhető a 8 perces idő.

garmin.hu: Milyen többletet ad ez a fajta méréstechnika a klasszikus stopperórás-spirálfüzetes módszerhez képest?

Tóth Dávid: Az edzők a GPS előtti időkben is tudtak 50m-es, vagy akár rövidebb szakaszokra is időt mérni. A Garmin órával viszont én magam is folyamatosan látom a tempómat, a Connecten pedig sokkal jobban értelmezhető, átlátható információt kapok. Például szépen látszik, hogy a rajt után miképpen fut fel a sebességünk, vagy mely szakaszokon, milyen ütemben lassulunk, vagy épp gyorsulunk.

garmin.hu: Mi lesz a következő verseny, ahol szoríthatunk nektek?

Tóth Dávid: Az EB válogatón 0.3 másodperccel kikaptunk saját csapattársainktól. A VB válogatón igyekszünk kiharcolni, hogy a mi négyesünk induljon a világbajnokságon. Ha ez sikerül, akkor augusztus elején Moszkvában a VB-n állunk rajthoz.